دوستان شه‌وی چله‌تان پیروز بیت!

به بو‌نی هاتنه‌وه به‌ری شه‌وی چله شیعریک له ماموستا نالی له‌م بابه‌ته‌و پیشکه‌شتان د‌ه‌که‌م،هیوادارام به دلتان بیت

.

 

شه‌وی یه‌لدایه‌ یا ده‌یجووره‌ ئه‌مشه‌و

که‌ دیده‌م دوور له‌ تۆ بێ‌نووره‌ ئه‌مشه‌و؟!

 

دڵم وه‌ک حاکمی مه‌عزووله‌ قوربان!

خه‌ڵاتی وه‌سڵی تۆی مه‌نزووره‌ ئه‌مشه‌و

 

دڵیش مایل به‌ دیده‌ی تۆیه‌، بۆیه‌

له‌ من وه‌حشی و ڕه‌میده‌ و دووره‌ ئه‌مشه‌و

 

که‌ تۆی شای که‌چ‌کولاهی دیده‌ مه‌ستان،

چ باکم قه‌یسه‌ر و فه‌خفووره‌ ئه‌مشه‌و؟!

 

له‌ خه‌و هه‌ڵساوه‌ یا ئاڵۆزه‌ چاوت؟

هه‌میشه‌ وایه‌ یا مه‌خمووره‌ ئه‌مشه‌و؟

 

سوروشکم نه‌قشی چاوی تۆ ده‌کێشێ

که‌ جێم سه‌رداره‌که‌ی (مه‌نسوور)ه‌ ئه‌مشه‌و

 

موسوڵمانان ده‌پرسن حاڵی «نالی»

له‌ کونجی بێ‌که‌سی مه‌هجووره‌ ئه‌مشه‌و

ادامه نوشته

شعر

 خزمه‌تکاره‌کان

کورته‌ شێعرێکی ڕۆدیارد کیپلینگ

شه‌ش خزمه‌تکاری باوه‌رپێکراوم هه‌یه‌

هه‌رچی ده‌زانم ئه‌وان فێریان کردووم

ناوه‌کانیان بۆ، چۆن، که‌ی،کامه‌، کوێ و کێ ن.

خدمتکاران

شعر کوتاهی از رودیارد کیپلینگ

من شش خدمتکار مورد اعتماد دارم

آنها آنچه را می دانم به من یاد داده اند

نام آنها چرا، چگونه، کی، کدام، کجا و چه کسی است.

 

از کتاب: چگونه یاد بگیریم، ساموئل ای مالن، ترجمه محمّد رضا اوحدی و زهرا دهباشی، تهران ، آسیم، 1388، ص. 52

منبع: وبلاگ hozhan.blogfa.com(مهدی سیّدی)

تغییر در جشنواره ادبی "برگزیدگان شعر و نثر آسمانی"

با سلام و احترام، با توجه به  نظر دبیرخانه‌ی راهبری کشوری و اعلام گروه ادبیات استان

- جشنواره ادبی "برگزیدگان شعر و نثر آسمانی" ( سعدی و حافظ)  در سطح دبیران حذف شده و صرفا در استان ها در سطح دانش آموزی برگزار می‌شود و از برگزیدگان تقدیر به عمل می‌آید.

تغییرات برنامه عملیاتی

 

با سلام و احترام، با توجه به  نظر دبیرخانه‌ی راهبری کشوری و اعلام گروه ادبیات استان، تغییرات زیر در برنامه عملیاتی سال تحصیلی 95-94 داده شده است.

ردیف1- (طراحی آموزشی) : بند 1 ارایه سرفصل ها و محتوای پیشنهادی دروس پایه دهم با توجه به سرفصل های کتب متوسطه اول حذف گردیده است.

ردیف 4- (ارزشیابی و تجزیه تحلیل سوالات و نتایج امتحانات) : بند  1 تحلیل سؤالات نهایی پایه سوم در خرداد 1395  حذف شده است.

نقدی برشعر از یک انسان ( محمود درویش )

                              نقدی برشعر از یک انسان ( محمود درویش )

عن انسان 

وضعوا علی فمه السلاسلِ

ربطوا یدیه بصخرة الموتی

و قالوا : أنت قاتل !

أخذوا طعامه و الملابس و البیارق

و رموه فی زنزانة الموتی

و قالوا : أنت سارق !

طردوه من کل المرافیء

أخذوا حبیبته الصغیرة

ثم قالوا : أنت لاجیء !

یا داميَ العینین و الکفین !

إن الیل زائل

لا غرفةُ التوقیف باقیةٌ

و لا زَرَدُ السلاسل !

نیرون مات و لم تمت روما...

بعینیها تقاتل !

و حبوبُ سنبلةٍ تموت

ستملأُ الوادي سنابل ...!

                                                                  محمود درویش 

                                             از دفتر اوراق زیتون 1964 صفحه 12

                                                       

شعر یاد شده که متن عربی آن نیز آمده است در کتاب ادبیات سال دوم متوسطه در بخش ادبیات پایداری ذکر شده است.

ادامه نوشته

بزرگداشت سالروز شاعر و مورخ کرد (مستوره اردلان)

              18 سه ر ما وه ز سال یادی کوچی دوایی یه که م خاتوونی شاعیر و میژوونوسی جیهان

                                  «مه ستووره ئه رده لان» ریز دائه گرین. 

 

اشعار کردی منصوب به مستوره اردلان

 

گرفتارم به نازی چاوه کانی مه ستی فه تتانت

بریندارم به تیری سینه ﺳﯚزی نێشی موژگانت

 

به زوڵف و په رچه م و ئه گریجه کانت غاره تت کردم

دڵێکم بوو ئه ویشت خسته ناو چاهی زه نه خدانت

 

ادامه نوشته

منابع درسی و غیردرسی المپیاد ادبی سال 1394

          

منابع درسی و غیردرسی المپیاد ادبی سال 1394

 کمیته‌ی علمی ادبی باشگاه دانش‌پژوهان جوان، منابع درسی و غیردرسی مرحله اول المپیاد ادبی سال 1394 را اعلام نمودند. داوطلبان ریاضی، تجربی و انسانی که قصد شرکت در المپیاد ادبی سال 1394 را دارند باید بر این منابع تسلط کافی پیدا کنند. لازم به ذکر است طبق روال هرساله، تعدادی سوال نیز خارج از منابع اعلام شده طرح خواهد شد که درک عمومی ادبی و اطلاعات تخصصی دانش‌آموزان را محک خواهد زد.

الف: منابع درسی

1- زبان فارسی 1 و 2

2- ادبیات فارسی 1 و 2

3- تاریخ ادبیات ایران وجهان 1

4-  عربی 2 و 3 علوم انسانی

5-  زبان انگلیسی 2 و 3

 

ب: منابع غیر درسی

1- شاهنامه، چاپ مسکو، داستان دوازده رخ

2- تاریخ بیهقی، تصحیح مرحوم دکترعلی اکبر فیاض، مجلدهفتم (به غیر از متون و اشعار عربی)

3- کتاب زمستان (مجموعه شعر)، مهدی اخوان ثالث

پارادوکس‌های ادبیات فارسی دوم

واژه ی Paradox  از كلمه ی ‌لاتینی‌ Paradoxum برگرفته ‌شده ‌‌و Paradoxum خود مركب ‌از Para به ‌معنی ‌مخالف ‌و مقابل ‌و doxa به ‌معنی ‌رأی ‌و اندیشه ‌است‌. معنی ‌این ‌كلمه را ‌در اصطلاح‌ علم ‌بلاغت ‌ بیش تر  ‌سخنی ‌دانسته‌اند كه‌ با ظاهر متناقض ‌و مهمل‌ دارای ‌معنی‌ درست ‌و ارزش ‌زیبایی‌شناسی ‌باشد.

 پارادوکس‌های ادبیات فارسی دوم

ادامه نوشته

پوستر جشنواره‌ی الگوهای روش تدریس برتر

شعری زیبا از دکتر کاووس حسنلی

                                                        اندر فواید جزوه گفتن

دکترکاووس حسنلی / همایش ملّی بررسی موضوعی کتاب های درسی زبان و ادبیات فارسی/ شیراز/ آبان‌ماه 1394                  

ما که از جان دوستدار جزوه ایم

مایه دار از اعتبار جزوه ایم

جزوه گفتن شیوه دیرین ماست

جزوه گفتن جزوی از آیین ماست

جزوه یعنی نظم و منطق داشتن

حاکمیت بر دقایق داشتن

مهلت پرسش ندادن در کلاس

پیشگیری کردن از پرتِ حواس

راه بستن بر سوال و بر جواب

سد شدن بر اضطراب و التهاب

جزوه یعنی یک نفر گوینده بس

یک نفر گویا و دیگر هیچکس

 

ادامه نوشته

اطّلاع رسانی

قابل توجّه همکاران گرامی

همکاران گرامی با توجّه به زمان بندی برنامه‌ی عملیّاتی گروه آموزشی در سال تحصیلی 95-94 و اعلام فراخوان های متعدد( نامه ی ارسالی به مدارس، درج در وبلاگ، اعلام در برنامه ی تلگرام و تحویل پرینت جدول عناوین فراخوان ها) بدین وسیله به اطلاع می رساند که برای تحویل آثار خود مربوط به دو محور1-ارائه سر فصل ها و محتوای پیشنهادی دروس پایه دهم با توجه به سرفصل های کتب متوسطه اول2-نقد و بررسی کتاب فارسی جدیدالتالیف پایه نهمبر اساس بودجه بندی گروه ادبیات استان(دروس 9و10) تا مورخه ی 94/9/20 فرصت دارید.

لذا مستدعی است همکاران آثار خود را تا  حداکثرمورخه ی مذکور( 94/9/20) به گروه آموزشی ناحیه 2 تحویل نمایند.  

                                                                                                  سپاس از همکاری شما بزرگواران

گزارش اوّلین نشست علمی‌ـ تخصصی دبیران زبان و ادبیّات فارسی

با احترام به اطّلاع می‌رساند که اوّلین نشست علمی‌ـ تخصصی دبیران زبان و ادبیّات فارسی ناحیه دو سنندج، روز دوشنبه مورخه‌ی 2/9/1394  ساعت 15:30 درمحل دبیرستان دخترانه‌ی سروش  با حضور همکاران گرامی و مدعوین شروع شد و در ساعت 45/17 دقیقه به پایان رسید.

ادامه نوشته

گزارش عملکرد گروه زبان و ادبیات فارسی ( آبان ماه 94)

عناوین فعالیّت های انجام گرفته توسط گروه درسی

هفته

1-استخراج فراخوان‌های برنامه‌ی عملیاتی و تنظیم جدول عناوین فراخوان‌های برنامه‌ی عملیاتی 

2-درج جدول عناوین فراخوان‌های برنامه‌ی عملیاتی در وبلاگ گروه و تلگرام جهت اطلاع رسانی به همکاران 

هفته‌ی اوّل

94/8/4

1-تدوین و تنظیم نامه ی اداری با عنوان درخواست معرفی دانش آموزان مستعد در زمینه‌های ادبی شعر و داستان و تحویل آن به کارشناسی گروه‌های آموزشی متوسطه جهت ارسال به مدارس مقطع متوسطه‌ی دوم

2-تهیّه‌ی پاورپوینت از شیوه نامه‌ی جشنواره‌ی الگوهای برتر تدریس جهت ارائه در اولین نشست علمی دبیران

3-   تهیّه‌ی پاورپوینت از شیوه نامه‌ی جشنواره‌ی شعر و نثر آسمانی جهت ارائه در اولین نشست علمی دبیران

هفته‌ی دوم

94/8/11

1-بحث و تبادل نظر در خصوص  ارائه‌ی سر فصل ها و محتوای پیشنهادی دروس پایه‌ی دهم با توجه به سرفصل های کتب دوره‌ی متوسطه‌ی اوّل ( بند اوّل برنامه‌ی عملیاتی )  

2- مطالعه‌ی کتب فارسی خوانداری و مهارت های نوشتاری جدیدالتالیف پایه‌ی نهم دوره‌ی اوّل متوسطه  

3-تصمیم گیری در خصوص دستور کار اولین نشست علمی دبیران و ارائه‌ی آن  به کارشناسی گروه‌های آموزشی متوسطه جهت اعلام به مدارس 

هفته‌ی سوم

94/8/18

1- بازدید گروهی به همراه کارشناس محترم گروه های آموزشی و سرگروه های گرامی رشته های تاریخ، فلسفه و جغرافیا از دبیرستان های دخترانه ی سروش و نسیبه و دبیرستان پسرانه‌ی رنج‌آوری 

هفته‌ی چهارم

94/8/25

گزارش شرکت در نخستین همایش ملّی بررسی موضوعی کتاب های درسی زبان و ادبیات فارسی

گزارش شرکت در نخستین همایش ملّی بررسی موضوعی کتاب های درسی زبان و ادبیات فارسی

شیراز – آبان ماه 1394

 نخستین همایش ملّی بررسی موضوعی کتاب های درسی زبان و ادبیات فارسی «چالش ها و چشم اندازها» روزهای 26 و 27 آبان ماه 94 با حضور پژوهشگران، محققان و مؤلفان کتب درسی: پرفسور مهدی محقق، دکتر غلامعلی حداد عادل، دکتر فریدون اکبری شلدره ای، دکترحسن ذوالفقاری و... در محل سالن اجلاس ملاصدرا باشگاه فرهنگیان شیراز برگزار گردید.

 

ادامه نوشته